Tuesday, February 15, 2011

GEMUK ke OBESITY???

Seperti tajuk diatas,gemuk ke obesity aku nie????setiap tahun aku akn tanamkan azam bru nak KURUS tpi xpenah tunai.hahaaaa....ntahla susah kOt aku nie.adohhh,,bila smlm aku timbang kat wad,terkejOt gler dpt tahu berat aku menaik!BMI aku aritu OVERWEIGHT but dah nek ke  OBESE lak??hahaa..time kat selayang aritu,tgok ok jer.bak kata MIMI,kwn aku yg xde mate tuh,ko nie kurus bile kat tampin je.bila aku stress mulala mulut nie nak mengunyah jer,pastu berat bdn menaik.lagi2 bile dpt chocalate CADBURRY.yummy2 tula favourite aku.kowang pon sme gak ke cm aku ble stress nak mkn je???nie haa aku nak tnjuk coklat favourite aku . 

ramai dah tegur pasal bdn aku yg semakin chubby,termasukla MY BFF.bukan  xnak terima cdgn kowang tuh swuh kurus tpi,,,,,liat sungguh nak mengikotnya.haaaa,,makcik2 aku pon dah memekak kat telinga aku swuh DIET2!!!!siap swuh g JOGGING..AARGGGGHHHHHHH,,,,,!!!!xleh blahh promote produk kuruskan badan lagi.hehee..tpi aku wat bOdoh je,bak kata peribahasa MASUK TELINGA KANAN KELUAR TELINGA KIRI.soryla antie2ku sbb aku kurang berminat bab2 produk nie ek..MY HUBBY swuh kurus gak,biOr seimbang katanya,die dah mOntel kan.hehee..tpi die xpenah pakse aku swuh kurus cepat,SLOW2 ler hOney oii...b sntiase doakan n cepat kurus!hahaa,,biarla b jer mOntel ek..(jgn mare b).cmne kita nak kurus yer??jap2,,bacela PETUA2 tu yer..:-
1. JANGAN BERLAPAR Makanan memberi  kita tenaga dan bila  kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil,tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar 'muscle'(otot) untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi rendah. Bila anda tidak tahan berlapar, pada kebiasanya anda akan makan dengan lebih banyak Pada masa ini, walaupun tahap pengambilan makanan anda telah kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh masih lagi rendah.Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi 

2. AMBIL SESUATU YANG PAHIT SEBELUM MAKAN 
Minumlah kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan.Cara ini menyebabkan tekak merasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL.Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman. 

3. MINUM 8 GELAS AIR SEHARI
Air mengurangkan selera makan anda secara semulajadi dan membantu badan metabolisma simpanan lemak di dalam tubuh.Sebelum makan makanan yang berat-berat,cuba minum air,pasti anda tidak akan makan dengan banyak.
4. ELAKKAN MINUM MINUMAN YANG BERGAS
Minuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh.
5. KURANGKAN PENGAMBILAN GARAM
Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan air.Mengurangkan pengambilan garam
bermakna badan anda menangkung sedikit air.Ini bermakna anda kurang berat yang disebabkan air.
6. AMBIL SARAPAN PAGI
Anda juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi.Menurut satu kajian,
mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka
yang mengambilnya.Bagaimana ia terjadi?Sarapan pagi menstabilkan hormone dan paras gula di
dalam darah.Kadar metabolsima juga meningkat untuk membakar kalori.
7. MAKANLAH DENGAN PERLAHAN-LAHAN
Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dan jangan gopoh.Kerana apabila kita makan secara
perlahan-lahan,tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.
8. KUNYAH MAKANAN KEPADA CEBISAN LEBIH KECIL
Kunyahlah makanan kepada cebisan lebih kecil sebelum menelan kerana dengan cara ini ia lebih mudah dihadam.
9. Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit 
makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak.
10. Jika anda terasa ingin makan snek atau makanan ringan,
beruslah gigi anda atau kunyahlah gula-gula getah.Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera anda.
11. Kurangkan pengambilan marjerin, butter dalam makanan anda. Kalau boleh,usah ada di dalam peti
ais anda.
12. Apabila makan di restoran atau gerai ,pesanlah air limau nipis atau jus oren kerana minuman
masam menggalakan pembakaran lemak.Mintalah minuman yang kurang gula.
13. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik untuk vitamin,mineral dan serat dan
kandungan lemak yang rendah.
14. Jangan timbang berat badan anda setiap hari kerana anda tidak akan nampak perubahannya.Jika
anda minum banyak,dan waktu itu anda timbang berat badan yang pastinya meningkat,mungkin anda akan berputus asa untuk berdiet
15. Ambil makanan yang berempah
Sesetengah rempah seperti cili,biji sawi,didapati boleh membakar kalori.Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman,ia juga meningkatkan pembakaran lemak.

16. Pilih Lebih Banyak Bijirin dan Kekacang Dalam Makanan
Bijirin penuh adalah sumber utama tenaga.Bijiran dan hasil bijirin banyak mengandungi karbohidrat kompleks,protein,vitamin,mineral dan sedikit lemak.
17. Simpan Satu Diari
Simpan satu diari makanan boleh berpengaruh besar dalam proses penurunan berat badan.Rekodkan
dalam sehari,berapa kali anda makan dan berapa banyak,tahap kelaparan yang memerlukan anda
makan, dan perasaan anda ketika makan.Diari makanan boleh membuatkan anda peka kepada
keinginan makan anda. Setelah beberapa lama membuat catatan,perhati dan kenal pasti di mana anda
boleh membuat atau perbaiki tabiat pemakanan anda kepada yang lebih sihat.Diari ini juga boleh
membuatkan anda lebih fokus dan lebih komited terhadap pelan diet anda.Mulakan diari makanan anda
dan rajin-rajinlah membuat catatan.
18. Tumpukan perhatian untuk sihat, bukan kurus
Ramai orang lebih berjaya dalam penurunan berat badan dalam jangka masa panjang apabila mereka menukar motif mereka daripada untuk kurus kepada untuk kekal sihat dan segar.Tukarlah fikiran anda untuk memikirkan dan memilih makanan apa yang boleh menyihatkan tubuh badan.
19. Cara memasak paling baik untuk mengurangi jumlah kalori dalam makanan adalah merebus memanggang atau mengukus khusus untuk sayuran,anda boleh menumisnya dengan sedikit minyak(misalnya satu sudu minyak masak). Hindari minyak atau lemak haiwan.
20. Ketika memilih piring makanan , ambilah piring yang rata dan bukan piring cekung.Ambil sayuran
dahulu untuk memenuhi piring,kemudian baru nasi dan yang terakhir,lauk dagingnya.Jika ingin
tambah, hanya sayuran yang boleh anda ambil.Jangan lupa,makanlah di meja makan dan jangan di
sembarang tempat apa lagi sambil menonton tv.Sebab,makin menarik program tv,semakin banyak
makanan ringan yang anda habiskan!
21. Selain memberi peluang makanan untuk turun kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan
membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah anda berjalan satu
kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi anda menaiki tangga. Tentu saja semua ini harus dilakukan dengan
santai kerana perut anda baru saja terisi.
22. Khusus bagi kaum wanita , yang juga perlu diperhatikan adalah tabiat berbelanja dan memasak.
Seelok-eloknya, tidak berbelanja semasa perut kosong. Rancanglah perbelanjaan sesuai dengan
keperluan. Jika ingin membeli makanan, kunjungilah dahulu gerai buah dan sayuran. Gerai makanan
segera harus anda kunjungi paling akhir sekali jika memang benar-benar memerlukannya.
23. Untuk mengempiskan perut , gerakan punggung yang ringan tetapi lama akan lebih efektif. Latihan
dapat dilakukan dengan alat seperti untuk permainan hula hoop. Gerakan ini mungkin boleh disamakan
dengan gerakan penari gelek, dangdut atau hula-hula yang memiliki perut lebih kecil dan cantik.
24. Kurangkan pengambilan gula kerana setiap satu sudu gula mengandungi 32 kilokalori.
25. Beberapa aktiviti fizikal yang mudah untuk langsing
i. Jalan cepat. Gunalah kasut yang cukup selesa dipakai agar kaki tidak melecet dan sihat
ii. Gunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Jika terlalu tinggi,naik tangga untuk beberapa tingkat,
kemudian sambunglah denagan menaiki lif
iii. Renang adalah latihan menyeluruh. Berenang dengan laju dengan nafas yang dalam
iv. Bersenam atau peregangan, sangat baik bagi otot-otot dan sendi-sendi yang kaku. Melenturkan
otot dapat melancarkan peredaran darah
v. Tunggang basikal dan kayuh perlahan-lahan tetapi dalam tempoh yang lama. Ini dapat mencantik
dan merampingkan peha.



Amalkan diet yg seimbang,fOllow la pyramid kat ats tuh.
Aku???kdg2 je ikot piramid kat ats tuh klu makan!!hahaa.k la,setakat nie je aku dpt luahkan.
tGokla leh kurus ke x aku ek,,bubyeee..

8 comments:

  1. haha..kak mira amalkn kn kew..??
    blenye nk krus?haha~~

    ReplyDelete
  2. wah~~mmg xbest ahh iduh law ikut petua uh..but nk wat cmne an?:(
    sy pn kena usahakn gak!

    ReplyDelete
  3. nor azwa:amalkanla sgt!!eeee,,,,
    wen:hehee,,wen nak ushakn apenya??kamoo dah kuruss,,,

    ReplyDelete
  4. nice entry...sangat2 berguna tuh petuanyer...

    ReplyDelete
  5. sameera:heheee..yeker sham?tq ek.tpi xtahula leh ke x aku wat.haha

    ReplyDelete
  6. amalkan selalu yeww lola..hehehehe

    ReplyDelete
  7. peh! pnjg,, mlas nk bace,,hehhe
    pendek kn mira oui,,utk aqu,,heheh

    ReplyDelete
  8. sis edna:hahaa,,harap2 cmtula!amlkanla sgt...
    qyna:pnjg ke???xpew,nnty ade mse aku bgi ceramah free kat ko..ehhee..

    ReplyDelete